Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Błyskotliwy esej wybitnego awangardowego reżysera filmowego, zmarłego w 2006 roku, poświęcony epizodom z jego życia, sztuce filmowej, współczesnej kulturze. Prowokacja intelektualna w stosunku do utartych artystycznych hierarchii i estetycznych stereotypów. Obfity zestaw fotosów z filmów Waleriana Borowczyka, rysunków, obrazów, także rozmaite okruchy życia.
Pod koniec lat sześćdziesiątych kino czechosłowackie zdobyło uznanie publiczności na całym świecie, zwieńczone dwoma Oskarami - dla Sklepu przy głównej ulicy Kádara i Klosa i Pociągów pod specjalnym nadzorem Menzla - na przestrzeni zaledwie trzech lat. W tym samym czasie entuzjastycznie przyjęto również Miłość blondynki i Pali się, moja panno! Formana. Były to jednak tylko najbardziej wyróżniające się dzieła czechosłowackiej Nowej Fali - niecodziennego ruchu filmowego, rozciągającego się od realizmu Jireša, przez surrealizm Švankmajera, aż do eksperymentu feministycznych filmów Chytilovej. Autor nie tylko śledzi początki i opisuje rozwój czechosłowackiej Nowej Fali. Przygląda się również najistotniejszym dziełom powstałym od roku 1930, ukazuje dalsze losy reżyserów debiutujących w latach sześćdziesiątych oraz analizuje wpływ Nowej Fali na współczesne kino czeskie i słowackie.
Już po raz piąty zapraszamy czytelników do wędrówki po historii kina na Górnym Śląsku i także po sąsiedzkim Zagłębiu Dąbrowskim. Tym razem jeszcze na krótki wypad do Wrocławia, dzięki któremu górnośląskie dzieje jawią się w nowych, szerszych kontekstach historyczno-kulturowych. Podobnie jak w poprzednich tomach, proponujemy wgląd w różnorakie oblicza górnośląskiej X muzy: od rekonesansów źródłowych, dzięki którym niemal pewnie możemy wyrokować o początkach kina na Górnym Śląsku (i we Wrocławiu), poprzez studium historycznofilmowe raz artykuły problematyzujące wybrane zagadnienia kultury filmowej, po szkice do portretów artystów, których losy pozostają cząstką górnośląskiego pejzażu filmowego, ale i szerzej przecież – kulturowego.
Opowieść o powstawaniu ekranizacji drugiej części bestsellerowej sagi autorstwa Stephenie Meyer. Po światowym sukcesie filmu Zmierzch reżyserię jego kontynuacji powierzono Chrisowi Weitzowi (znanemu m.in. z filmów Był sobie chłopiec i Złoty kompas). Zanim Księżyc w nowiu trafi do kin, fani cyklu będą mieli okazję poznać kulisy pracy nowego reżysera, przeczytać wywiady z młodymi aktorami i członkami ekipy, a przede wszystkim podziwiać niepublikowane wcześniej zdjęcia z filmu. W tym luksusowym albumie nie zabraknie też rozmaitych ciekawostek i rewelacji z planu filmowego, będzie można się np. dowiedzieć, jak człowiek zmienia się w… wilkołaka. Jest to jedyna oficjalna, zaakceptowana przez Stephenie Meyer książka o filmie Księżyc w nowiu.
Ciekawostki, fotosy, zagraniczne wycinki prasowe oraz pełen scenariusz kultowego filmu! Książka dla wielbicieli filmu Seksmisja. Kulisy jego powstawania, scenariusz, oddźwięk w zagranicznej prasie Juliusz Machulski pochodzi z aktorskiej rodziny. Od dziecka był zafascynowany kinem, ale do szkoły reżyserskiej w Łodzi trafił dopiero w 1978 r., wcześniej studiował bowiem filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Dzisiaj jest jednym z najlepszych, ale i najbardziej znanych twórców polskiego kina. Obrazy takie jak Vabank", czy Seksmisja" na trwałe zagościły w sercach polskich widzów.
Pisany wierszem traktat Lopego de Vegi jest wykładem teorii dramatu, poradnikiem dla autorów teatralnych i źródłem inspiracji dla autorów późniejszych traktatów i poetyk. Jest on zarazem świadectwem procesu transformacji, jakiemu poddał się hiszpański dramat i teatr przed ponad czterema wiekami, w konsekwencji którego ukształtowała się jedna z najbogatszych tradycji teatralnych nowożytnej Europy.
Pisarstwo Louisa Marina, wkraczając w konstytutywną dla znaku-przedstawienia przejrzystość i nieprzejrzystość, ujawnia swoją siłę krytyczną i pokazuje, jak - od historycznego malarstwa po martwą naturę, od pejzażu do trompe-l"oeil, od portretu miasta po wędrówkę po nim i od opowiadania baśni po jej słuchanie - pragnienie zarówno widzenia, jak i słyszenia odciska się na dziełach. Louis Marin (1931-1992) - filozof, semiolog i historyk sztuki, wykładowca uczelni francuskich i amerykańskich. W swoich pracach zajmował się głównie teorią znaku i przedstawienia. Specjalizował się w literaturze i malarstwie XVII wieku, analizując je przy pomocy metod zaczerpniętych ze współczesnego językoznawstwa, filozofii i socjologii. Większość prac Marina ukazała się w postaci pośmiertnych wyborów tekstów, z których najważniejsze to Des pouvoirs de limage, Pascal et Port-Royal, Lécriture de soi oraz Politiques de la représentation.
Dlaczego Kazimierz Kutz uważa, że wszystko w jego życiu spóźniło się o 20 lat? Czy Jerzy Antczak myślał o powrocie na stałe do Polski? Czego brakuje w życiu Robertowi Glińskiemu? I o czym mówił Marcin Wrona krótko przed swoją śmiercią? Po książce "Od Wajdy do Komasy" to kolejny zbiór szkiców Barbary Hollender, który układa się w pełną panoramę polskiego kina. Od Kazimierza Kutza, Tadeusza Chmielewskiego i Filipa Bajona, przez Roberta Glińskiego i Kingę Dębską, aż po Borysa Lankosza i Kubę Czekaja. Historia kina z Polską w tle, ale przede wszystkim opowieść o ludziach, którzy tę Polskę próbują opowiedzieć widzom.