Wydawnictwo
Promocje
ASTRA MILITARUM: CATACHAN  COLONEL
ASTRA MILITARUM: CATACHAN COLONEL
350,00 zł 299,00 zł
szt.
Polecane gry
Odmęty grozy
Odmęty grozy
245,75 zł
szt.
Buła, Pizza, Czapka, Prezent, Tort
Buła, Pizza, Czapka, Prezent, Tort
29,50 zł
szt.
Wojna Szeptów
Wojna Szeptów
183,50 zł
szt.
Projekt L
Projekt L
82,45 zł
ASTRA MILITARUM: CATACHAN  COLONEL
ASTRA MILITARUM: CATACHAN COLONEL
350,00 zł 299,00 zł
szt.
Tawantinsuyu
Tawantinsuyu
172,50 zł
szt.
Teotihuacan: Okres Ekspansji
Teotihuacan: Okres Ekspansji
86,55 zł
szt.
Diuna: Imperium
Diuna: Imperium
165,90 zł
szt.

Edukacja polonistyczna wobec Innego Anna Janus-Sitarz

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 10,50 zł 10.50
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Jak oswoić inność Jak zmierzyć się z dylematami wielokulturowości Jakie możliwości otwiera edukacja literacka przed nauczycielem, którego zadaniem jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby Innych Warto w młodych ludziach wspierać przekonanie, że dzisiejsze czasy wymagają wysiłku dostrzeżenia problemów Innych, gotowości do współpracy z nimi, a czasem nawet odwagi jednostki w wyrażaniu niezgody na obojętność tłumu wobec wykluczonych.

Autorzy tekstów zebranych w niniejszym tomie przekonują, że klasa szkolna to specyficzny teren rozwijania empatii i praktykowania szacunku wobec Innego, a dobierane celowo lektury i inicjowane dyskusje winny przeciwdziałać umacnianiu się szkodliwych stereotypów płciowych bądź narodowych, a także odrzuceniu ze względu na odmienność poglądów, przekonań, wyznania, gustów, charakterów.  

Spis treści:

WSTĘP
• Obszary wykluczenia i obojętności [Anna Janus-Sitarz]
WIELOKULTUROWOŚĆ - INNOŚĆ - WYKLUCZENIE
• Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności [Anna Janus-Sitarz]
[Od niezrozumienia do wykluczenia, Nie-Polak? Niekatolik?, Swój i Obcy, Grzechy literatury wobec Innego, O filozofi i dialogu]
• Świat pełen ruchu. Kształcenie kompetencji międzykulturowych w edukacji polonistycznej [Ewelina Strawa]
[Kompetencje międzykulturowe, Geografia myślenia, „Weź kurs na wielokulturowość”, Model społeczny]
• Dziecko wyobcowane. Edukacja polonistyczna wobec Romów [Elżbieta Piątek]
[Uczeń romski w szkole, Powstrzymać samospełniającą się przepowiednię, Po prostu - zrozumieć, „Rom - czyli kto? Pomyśl jeszcze raz”, „Bo ludzie dzielą się
na dobrych i złych, a nie na białych, żółtych…”]
• KL Auschwitz jako miejsce wykluczenia. Refleksje edukacyjne [Wojciech Strokowski]
[O prewencji wobec wykluczeń wśród uczniów, KL Auschwitz jako miejsce wykluczenia - zarys problematyki, Oznakowanie grup wykluczonych (mniejszości etnicznych, religijnych, narodowych i innych) w KL Auschwitz, Zagłada osób niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie, Polacy w KL Auschwitz, Rotmistrz Pilecki - bohaterska walka z wykluczeniem, Żydzi - różne wymiary wykluczenia, Cyganie - trójkąt czarny (lub opaska z literą „Z”), Świadkowie Jehowy - trójkąt fioletowy, Homoseksualiści - trójkąt różowy, Wizyta studyjna w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau, Wykluczeni w świecie przemocy - podsumowanie, Edukacja, głupcze!]
• Polonistyczna edukacja ponadgimnazjalna wobec problemu starości [Dominika Nęcek]
[Starość w oczach filozofów, Starość w perspektywie społecznej, Uczeń w konfrontacji ze starością, Jak rozmawiać o starości na lekcjach?]
INNY W LITERATURZE I FILMIE
• Oswoić, poznać, przyjąć. Film jako przestrzeń polonistycznych spotkań z Innym i innością [Witold Bobiński]
[Polonistyczne wymiary inności, Uczeń, Tradycja literacka, Inność tekstu. Nowe życie „Świtezi” w filmowej adaptacji Kamila Polaka, Filmowość poezji, czyli o zapomnianym proroctwie Marii Janion, Sztuka przekładu jako interpretacja, czyli jak Kamil Polak czyta balladę, Adaptacja jako mityzacja literatury, Adaptacja filmowa - dowód na konieczność czy niekonieczność literatury?, Ujęcia metodyczne, Inność Drugiego. Dramat poszukiwania własnej tożsamości w filmie „Fanatyk” Henry’ego Beana, „Nienawidzę i kocham. Kto mi powie: dlaczego?” (Katullus), Ja jako Inny, Ujęcia metodyczne]
• Ryzyko spotkania z Innym - niepełnosprawny we współczesnej literaturze dla dzieci [Krystyna Zabawa]
[„Zwykła osoba z problemami” - ryzyko stereotypu i zatrzymania na zewnętrzności, „Ludzie nie wiedzą, jak się zachować...” - ryzyko niewłaściwego podejścia, „Głęboko utalentowani” - ryzyko użycia niewłaściwego języka, „Inni, ale zdolni do miłości, czułości, tęsknoty...” - ryzyko łez]
• Oswoić inność. Inny w lekturze uczniów szkoły podstawowej [Ewa Horwath]
[Lektur dostatek, Dobrać metody, Ku współczesności, Poezja może wiele]
• Bohater odrzucany. Czy można zrozumieć decyzje doktora Judyma? [Agnieszka Kania]
[Powody negacji postawy doktora Judyma, Konteksty ewangeliczne a postać Tomasza Judyma, Próba demitologizacji miłości Joanny i Tomasza, Inność dydaktyczna jako sposób na inność bohatera]
• Literatura dawna a uczeń współczesny - przyczyny i sposoby pokonywania obcości czytelniczej [Agnieszka Kulig]
[I. Zaplątani w sieć zerwanych relacji, II. Wieś Kochanowskiego jako prototyp nurtu? Typy postaci literackich w literaturze staropolskiej i możliwości aktualizacji dawnych postaw, III. Model uwspółcześniania dawnych wartości]
INNY W KLASIE SZKOLNEJ
• Nasz uczeń jako Inny [Stanisław Bortnowski]
[Uczeń tkwi w cyfrowym świecie, Młodych normy czytania, Bunty i bluźnierstwa, Prymitywizm, Jak oswoić INNEGO?]
• Wykluczenie na żądanie, czyli wątpliwości wokół nauczania indywidualnego [Maciej Pabisek]
[Wykluczenie, Indywidualne nauczanie, Niesocjalizujące nauczanie, Zagrożenia i wady indywidualnego nauczania, W praktyce - przykłady, Nauczanie mniej indywidualne]
• Inny, czyli niedostosowany społecznie [Iwona Kołodziejek]
[Inny niż wszyscy, Kilka słów o niedostosowaniu społecznym, Polonista wobec Innego]
WOBEC INNEJ PŁCI
• Ona - to znaczy: inna. Kobieta i odmienność kobiecego pisarstwa w literaturze najnowszej (inspiracje dla dydaktyki polonistycznej) [Anna Włodarczyk]
[Inność jako kategoria współczesnej humanistyki, Kobiece pisarstwo i lektura feministyczna, Inność jako kategoria współczesnej prozy kobiecej, Cielesność innej. „Teraz” Agnieszki Drotkiewicz, Stereotyp innej. „Prowadź swój pług przez kości umarłych” Olgi Tokarczuk, Inspiracje dla dydaktyki polonistycznej]
• Czy płeć ma znaczenie? Gender w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej [Karolina Kwak]
[Po co edukacji perspektywa genderowa?, Od normy do stereotypu, Demaskacja jako próba odnalezienia tożsamości, Inność w szkole, czyli pytania bez odpowiedzi, Dekonstrukcja tożsamości w powieści Izabeli Filipiak, Kobieta totalna, Amnezja, cz
li szkolna (nie)rzeczywistość]
• Inżynier i polonistka w szkole, czyli jak edukacja utrwala stereotypy [Agnieszka Handzel]
[Koedukacja - za i przeciw, Równi, ale różni - dziewczynki i chłopcy w edukacji, Na co zwrócić uwagę - różnice między uczniami, Co jest tak naprawdę ważne? - oczekiwania nauczycieli i ich siła sprawcza..., Jeszcze o różnicach..., Dziewczęta i chłopcy w świecie słów, Wykorzystać wszystkie możliwości]

UNIVERSITAS 2014, ISBN: 97883-242-2344-2, 135x205, 310 s., oprawa miękka


Opinie o produkcie (0)

do góry
trafficscanner
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl