
Centra, prowincje, zaułki Twórczość Julii Hartwig jako auto/bio/geo/grafia - Elżbieta Dutka
Opis
W najnowszym tomie Julii Hartwig Spojrzenie odnaleźć można znamienną uwagę: `jaka to przestrzeń bez końca/ od zachwytu światem/ do gęstej grozy nocy`. Metaforyka i tematyka przestrzenna w twórczości autorki Zobaczonego jest jednym z najważniejszych środków ujmowania doświadczeń artystycznych i życiowych, własnych i cudzych. W pracy przedstawiono propozycję odczytania różnorodnego dorobku twórczego Julii Hartwig, obejmującego nie tylko poezję, ale także diarystykę, utwory dla dzieci, felietony, eseje i tłumaczenia, ze szczególnym uwzględnieniem właśnie aspektów przestrzennych i wymiaru autobiograficznego. Wykorzystując narzędzia podsuwane przez geopoetykę i inne tendencje badawcze związane ze `zwrotem topograficznym`, wyróżniono trzy sekwencje czasowo-przestrzenne w twórczości Julii Hartwig: francuską, z którą związane są życiowe i artystyczne początki, amerykańską - wyznaczającą istotną cezurę oraz polską - stały i trudny punkt odniesienia. Pozwalają one dostrzec w twórczości autorki Błysków swego rodzaju auto/bio/geo/grafię, a zarazem odsłaniają problematyczność kluczowych dla niej pojęć: centrum, prowincja, zaułek. Wyodrębnione sekwencje skłaniają do interpretacji utworów Julii Hartwig w kontekście sporów i przemian w kulturze współczesnej, tradycji i codzienności, historii i pamięci, przekonują o tym, że - jak można przeczytać w wierszu tytułowym z tomu Spojrzenie - `Nie w wybranym nie w oczekiwanym/ miejscu się pokaże/ ten odmieniony w jednej chwili świat`.
Dane techniczne
Autor | Elżbieta Dutka |
Wydawnictwo | Universitas |
Okładka | miękka |
Stan | nowa |
Kondycja | bez śladów używania |
Liczba stron | 312 |
ISBN | 9788324230495 |